ریاضیات از طریق حل مسئله رویکرد حل مسئله چیست؟


ریاضیات از طریق حل مسئله

رویکرد حل مسئله چیست؟

  

از زمانی که تاکید بر اموزش حل مسئله جای خود را به تاکیدبراموزش از طریق حل مسئله داده است بسیاری از مولفین سعی کرده اند  رویکرد حل مسئله را در آموزش ریاضی تبیین کنند. تمرکز این رویکرد بر آموزش ریاضی از طریق موقعیت های حل مسئله ومحیط های آموزشی تحقیق محور است که درآن معلم با در گیر کردن دانش اموزان در انجام ریاضی:خلق کردند حدس زدن کاوش کردن آزمون کردن و تحقیق درستی به آنان کمک می کندتا درک عمیقی از ایده ها و فرایندهای ریاضی بدست آورند.مشخصه های ویژه ی رودیکرد حل مساله شامل مواردزیر است.

تعامل دانش آموزان با دانش آموزان و دانش آموزان با معلم

گفتگو و نظر خواهی بین دانش آموزان به زبان ریاضی

معلمان تنها اطلاعاتی را که برای ایجاد زمینه و قصد دانش آموزان کافی است فراهم می کنند و دانش آموزان مساله را تبیین می کنند و تلاش می کنند یک یا چند فرایند برای حل آن بیابند

معلمان پاسخ های درست / نادرست را بدون ارزش گذاری آنها می پذیرند

معلمان راهنمایی می کنند تربیت می کنند پرسش های خردمندانه می پرسند و در فرایند حل مساله مشارکت می کنند

معلمان می دانند که چه زمانی برای دخالت کردن مناسب است و کجاباید کنار بایستند و اجازه دهند دانش آموزان راه خود را پیدا کنند

مشخصه ی دیگر آن است که یک رویکرد حل مساله دانش آموزان را تشویق می کند قواعد و مفاهیم را تعمییم دهند که این فرایند اصلی ریاضیات است.

نقش حل مساله در تدریس ریاضی به عنوان یک فرایند

حل مساله یک مولفه مهم در آموزش ریاضی زیرا تنها وسیله ای است که به نظر می رسد میتواند در سطح مدرسه به هر سه ارزش ریاضی یعنی کارکرد و منطق و زیبایی شناسی دست یابد.

ریاضیات به خاطر نقش کاربردی که برای فرد و جامعه دارد یک دیسیپلین اساسی است.از طریق رویکرد حل مساله این جنبه از ریاضیات می تواند توسعه پیدا کند.طرح یک مساله و توسعه مهارتهایی که برای حل آن مورد نیاز است بسیار برانگیزاننده تر از آموزش این مهارت ها بدون زمینه است.چنین انگیزه ای به حل مساله ارزش ویژه ای می دهد و وسیله ای است برای یادگیری مفاهیم جدید و مهارت ها و یا استحکام مهارتهایی که به تازگی کسب شده اند.روی آوردن به ریاضیات از طریق حل مساله می تواند زمینه ای خلق کند که در آن زندگی واقعی شبیه سازی شود و بنابراین قصد آن بیشتر توجیه ریاضیات است تا در نظر گرفتن آن به عنوان چیزی که در خود پایان می یابد.

گروه  ریاضی ناحیه یک کرمانشاه

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد